onsdag 9 juli 2014

Programmet Superspararna

Direkt efter mitt förra blogginlägg tittade jag på "Superspararna" på kanal 5 Play. Hittade programmet efter att ha läst om det på en annan blogg:
http://kanjagblirik.blogspot.se/2014/07/superspararna-att-skilja-pa-att-vara.html#comment-form


Så här marknadsför Kanal 5 programmet "I programserien Superspararna möter vi ekonomiskt sinnade svenskar som tagit sparsamhet till nya höjder."

Yes, tänkte jag glatt. Det här blir kul, nu kanske man kan få tips och inspiration. Men herregud vilken freakshow det var! Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Köra runt för att leta efter billig bensin och tips som "bajsa borta" för att spara toalettpapper. Dessutom anser jag att kanal 5 gick över gränsen när de visade paret som stal toalettpapper och ketchup. Oerhört tanklöst att presentera stöld som ett spartips. Nej, det finns helt enkelt ingen skämskudde som är stor nog för det där programmet. 

För övrigt kändes det lite galet att jag precis hade skrivit ett blogginlägg om att låna av varandra när en av deltagarna i serien hade gjort sig impopulär i grannskapet genom att ständigt snylta på grannarna. Inte direkt vad jag ville uppmuntra till. 

Mycket tråkigt tycker jag, när det äntligen kommer en serie om sparsamhet så ska det göras freakshow av alltihopa och sparsamma människor framställs som dumsnåla och kontraproduktiva. Det är att dumförklara alla seriösa människor som vill vara sparsamma och konsumtionsmedvetna. Jag efterlyser ett seriöst program när det gäller sparande. 



8 kommentarer:

  1. Denna är inte superspararna men supersnålarna. Det är en stor skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. True that! Hade hellre namngett karaktärerna, supersnyltaren, supersnattarna osv.

      Radera
  2. Jag hade också sett fram emot programmet men tycker att det var fruktansvärt- speciellt att de inte kan skilja på stöld och sparsamhet! Att koka sin egen ketchup och återanvända dammsugarpåse känns väl okej, för att det bidrar till mindre resursslöseri och minskar tillsatserna i maten, men annars...oj.

    Jag håller med dig att det känns som man dumförklarar de som vill spara och får det att framstå som att sparande är något väldigt fult och dåligt. Inte undra på att lånen bara ökar och ökar i samhället med den synen på ekonomi! Jag efterlyser också ett seriöst program om sparande! Och hoppas på att följande avsnitt är bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ketchup- och dammsugarpåskillen var ju den enda vettiga deltagaren. Gillade hans glada personlighet. Resten fick mig bara att skämmas å deras vägnar. Tyvärr.

      Radera
  3. Vad ska man säga? Blir mållös...en freakshow helt enkelt. Att framställa stöld och snatteri som sparande är väl det mest upprörande. Men nog måste jag erkänna att jag skrattade en del också. Svårt att riktigt veta varför egentligen, kanske bara för att det var så galet absurt!

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan lova dig att du inte var ensam om att skratta men ogillar i alla fall att man förlöjligar ordet "sparsam" och jämställer det med att ta saker. Så dumt.

      Radera
  4. Hej, håller med dig ang programmet. Blev väldigt besviken då tipsen man fick med sig var noll. Som du skrev så var enda personen han som gjorde egen ketchup, kanske inte för att spara så hemskt mycket (beror ju på hur man tillagar, med vilka ingredienser osv) utan för att slippa den hemska kemiska köpeketchupen som innehåller på tok för mycket socker.

    Vad gäller det paret som stal tar nog dem priset. Att det finns sådana människor. Med tanke på vad som visades så är det inte svårt att förstå varför det dröjde två år innan programmet visades (spelades in 2012), då preskriptionstiden nu har passerat för de brott de gjorde sig skyldiga till.

    Dessutom så förstår jag mig inte på han Linus. Borde inte en "supersparare" sluta snusa istället för att lägga tusentals kronor på att göra eget snus? Det vår i konsistensen på det snusen som inte stämde, kunde ju lika gärna varit blomjord han stoppade under läppen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, haha...den där Linus var verkligen underhållning på högsta nivå. När han skulle stoppa in den där hemlagade smörjan under läppen och fick hela munnen full...

      Och preskriptionstid eller ej, att överhuvudtaget vilja visa i TV att man går runt och tattar på restauranger är ju inte direkt genomtänkt. Det är verkligen inga personer jag skulle anställa om de söker jobb. Jag skulle aldrig bjuda hem dem heller.

      Radera