lördag 26 september 2015

Lyxfällan som ämne i skolan

Vad härligt det är när 15-åringen kommer hem från skolan och berättar att de har privatekonomi som ämne. I övrigt är jag inte helt nöjd med hur det ser ut i hans skola men det här är helt klart toppenbra! 

Klassen har fått titta på flera avsnitt av programmet Lyxfällan som en del av undervisningen och fått lära sig vad som egentligen menas med t ex ränta, avbetalning, skulder, inkasso och Kronofogden. Det är ju så att man blir TÅRÖGD av lycka. Sonen berättade glatt om de olika avsnitten som de hade sett och letade upp ett par klipp på Youtube för att visa några favoriter. Det var härligt att lyssna på honom när han berättade och det märktes att han hade full koll på ämnet. Bästa och jobbigaste kommentaren: 
- Tur att du har slutat snusa mamma, för annars hade vi räknat ut hur mycket det blir på ett år. (Mmjoo, och så hade jag kunnat presentera det här på bloggen...eller inte!). 

Jag brukar titta på Lyxfällan och då brukar minstingen hålla mig sällskap men 15-åringen har inte varit särskilt intresserad. Nu var han lyrisk och vi satt länge och pratade om programmen och hur det kan bli så här - att vissa tar stort ansvar för sin ekonomi medan andra dundrar på med sms-lån och andra dåliga lösningar. Jag hoppas att han tar lärdom av det och att det håller i sig även när han blir äldre och flyttar hemifrån. 

Naturligtvis har jag som förälder gjort mitt jobb och försökt lära barnen om pengar och ekonomi (fattas bara, sparbloggare och allt!) men det hjälper inte alltid vad föräldrar säger, man vill testa själv först eller behöver höra det från fler håll. Så jag hoppas att man fortsätter att se det som ett viktigt inslag i undervisningen. 

Ekonomiskt har det inte hänt särskilt mycket under den senaste veckan. 
Mina presentkort på 700 kr kom på posten och jag tänker använda dem till en ny parfym. En liten belöning till mig själv som hjälper till att hålla igång det övriga sparandet. Det är två veckor kvar på communityn där jag fick presentkorten och jag hoppas givetvis på att bli belönad ytterligare en gång för mitt engagemang.  

Mitt asketiska leverne står i skarp kontrast mot bekantskapskretsen som ivrigt instagrammar exklusiva restaurangmiddagar och drinkar medan jag sitter hemma och lägger kvällstid på att skriva mina åsikter i en community. Det fina är att jag trivs så bra med det. Jag önskar bara att det fanns fler sätt att tjäna en extra hacka hemifrån.

Nu när jag är klar med bloggandet ska jag tappa upp ett varmt bad och njuta av en lånebok som jag hämtade på bibblan igår. För er som tror att vi är totalt asociala kan jag meddela att vi var på födelsedagsfest och roade oss förra helgen. Vi hade present med oss, köpt på Urban Deli's matbutik. Bästa bästa presentstället om man vill köpa roliga, smarta och annorlunda saker utan att behöva lägga för mycket pengar. Dessutom framstår man som en "normal slösare" när man varit där och handlat och det kan ju vara bra för ens image. Rekommenderas för er i Stockholm!

Nu bad! 
En riktigt trevlig sparhelg på er.


4 kommentarer:

  1. Var på bibblan igår med de två minsta. Kanonmysigt och jag hade fyra böcker med mig hem. Jag tror jag ska börja Instagrama därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen självklart! Toppen att instagramma från bibblan. Och lekparken. Saker som inte är relaterade till lyx men som ändå innebär det lyxigaste livet kan erbjuda: tid med barnen!

      Radera
  2. Mycket bra det här med att visa Lyxfällan - kan det bli mer tydligt hur illa det kan bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men inte bara som "förnedringsteve" utan med undervisning som följer upp vad som faktiskt orsakat att de sitter där de sitter och vad allting innebär.

      Radera