onsdag 19 augusti 2015

Litet skutt framåt!

Nu är vi hemma och trångbodda igen och allt blev snabbt vardag. Ungarna är tillbaka i skolan och det känns bra att åtminstone en daglig måltid finansieras av skattemedel. 


Det är lika bra att jag säger det med en gång: jag tänker inte gnälla idag. Japp, ni läste rätt. Idag är jag glad. Efter en tid av vad som känns som motgångar har det äntligen hänt något positivt. Jag blir alltid lite nedstämd när semestern är över och det känns naturligtvis lite extra motigt i år. Dessutom har det varit lätt att hålla sig för skratt på jobbet. Men efter regn kommer sol och jag har fått löneförhöjning! Helt otroligt! Jag får mer betalt, hurra hurra!

Så här ser det ut på mitt jobb, jag har prestationslön och det är ju lite speciellt jämfört med en vanlig, fast, månadslön. Utöver en grundlön så får jag en prestationslön i form av en bonus varje månad. Det är i stort sett omöjligt att förhandla upp grundlönen. Den som vill tjäna mer får helt enkelt jobba ihop till det genom att prestera bättre. Så krasst fungerar det. Jag har försökt tidigare utan att lyckas och istället lagt fokus på den del jag faktiskt själv kan påverka. Men på grund av hur situationen ser ut för tillfället passade jag på att testa mitt värde på arbetsplatsen och utan att gå in på några detaljer kan jag säga att jag fick upp lönen ett snäpp. Inget jättebelopp men mycket för att vara på min arbetsplats och tillräckligt mycket för att det ska kännas motiverande att stanna ett tag till. Det är en klassisk win-win alltså. Jag är inte dummare än att jag förstår varför de väljer att höja min lön just nu när den upproriska stämningen ligger tät i luften men jag tackar och tar emot. 

Så nu kan jag shoppa jättemycket dyrt smink varje månad. 
Skojade bara. Varenda krona ska naturligtvis rakt in på Avanza för att investeras i aktier och fonder.

Det blir inte längre inlägg än så här idag eftersom jag vill hinna ut på en långpromenad medan solen fortfarande värmer. Resten av dagen ska jag ägna åt ett storkok lasagne (matlådor!) och ikväll väntar ett föräldramöte på yngsta sonens skola. Inte så glamoröst direkt utan tillbaka till basics.








7 kommentarer:

  1. GRATTIS! Blir lite inspirerad inför kommande lönesamtal med chefen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag jobbar för ett företag som "aldrig" höjer några löner så du borde få en - jämförelsevis - lätt match med din chef. Önskar dig lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick!

      Radera
  2. Grattis till löneförhöjningen! Här blir det inte mycket av den varan, min chef (= jag) har aviserat besparingar besparingar besparingar... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns helt klart för -och nackdelar med att vara sin egen chef... ;).

      Radera
  3. Skönt att höra att det känns lite bättre på jobbfronten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Egentligen känns det inte bättre på jobbfronten. Jag får bara lite mer betalt för att försöka stå ut ;)

      Radera
  4. Grattis till löneökningen, bra jobbat! Det kanske ändå kan göra det lite lättare att hålla ut tills du hittar en bra exit. Och det kommer du garanterat att göra. Sporta dina nya jobbkläder, visualisera de nya pengarna som seglar in på kontot.
    Jag tycker det är så skönt att komma tillbaka till vardagslunken. Det är så konstigt, jag hade sett framför mig hur jag skulle morgonyoga, ta sköna löpturer, strö rosenblad på golvet (nä, men typ, du ser den romantiska sommarbilden) när jag hade semester. Aldrig har jag väl yogat så lite som under semestern. Nu när ongen är tillbaka på förskolan så är det klubbad säl i sängen senast åtta (typ halv elva hela sommaren) när familjen lämnat huset på morgonen kan jag sno en halvtimme och faktiskt få till min yoga. Så det första arbetsveckan har varit jättebra. Nu väntar en diger uppdragslista under hela september så det är bara att spotta blod och ta sig igenom det.
    Ha en fin helg!
    Morsan

    SvaraRadera