måndag 16 juni 2014

Coop tar bort återbäringen

Den 1 Juli tar Coop bort all återbäring och ersätter den med ett poängsystem. Istället för pengar tillbaka på kortet kommer medlemmar att få rabatter på bland annat hotell och flygresor. Högre poäng för ekologiska eller miljövänliga produkter utlovas - för rabatt på flygresor?! Jag undrar vad alla miljövänner säger om det? 

Jag kan förstå att de måste slopa sitt nuvarande återbäringssystem eftersom det inte är lönsamt men tycker att personliga erbjudanden låter snålt. Varför inte göra som Ica och ge bonus, rabatter och förmåner i butikerna? Personligen är jag emot lojalitetssystem som inte belönar mig med valmöjligheter. Jag är inte intresserad av billigare inträde på nöjesparker eller hotellnätter till förmånligare priser utan föredrar att kunna utnyttja min bonus på valfria varor i butik.

Där jag bor finns Ica och Willys inom ungefär samma gångavstånd. Någon Coop finns inte och för ett år sedan man lade ner den Coop Konsum som låg ett par kilometer bort så det nya systemet spelar ingen större roll för mig, även om jag brukar använda Medmera-kortet på en del andra inköpsställen. 

Vi får en bonuscheck från Ica en gång i månaden och jag är nöjd med att kunna använda checkarna som betalningsmedel. Däremot anser jag att bonusen borde sättas in direkt på kortet istället för att Ica fortsätter att skicka ut dessa omoderna premiecheckar i pappersform.

Ni som inte varit med från början kan läsa om varför jag valde att avsluta mitt medlemskap i H&M Club: http://spardiet.blogspot.se/2014/02/h-gor-bort-sig.html

Finns det några Coopkunder bland mina läsare? Vad tycker ni om det nya poängsystemet, blir det hiss eller diss? 


6 kommentarer:

  1. Jag har själv avslutat mitt medlemskap hos The Body Shop av samma anledning som du avslutade ditt på HM. Det kostar 100 kr per år att vara medlem i the Body Shops kundklubb och de rättfärdigar det med att man får tillbaka de 100 kr igen när man fyller år och i form av olika erbjudanden. Problemet är att man då bara luras till fler inköp som man inte skulle gjort annars. Därför valde jag att inte förnya mitt medlemskap ytterligare och på mer än ett halvår har jag inte köpt något alls i butiken. Tidigare köpte jag en massa (dyra) krämer, smink och liknande som jag inte behövde för att jag fått erbjudande om det eller en rabattkupong som jag skulle utnyttja, egentligen skedde detta utan att tänka. När jag insåg vad jag höll på med blev jag bara arg på systemet och mig själv.

    Jag kommer för övrigt också att avsluta mitt medlemskap på HM om det kommer att kosta mig (vilket det antagligen kommer att göra för mig nästa gång det ska förnyas i oktober).

    Ang. Coop håller jag helt och hållet med ditt inlägg. Diss på det nya systemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Tack för att du berättade om Body Shop, jag trodde att H&M var ensamma om att ta ut en kostnad för medlemskap.

      Om butiker vill locka oss att bli lojala kunder ska medlemskap/lojalitetsprogram givetvis bygga på att kunden får något i gengäld - utan kostnad eller krav.

      Radera
  2. cdon.com tar 299.- för ett medlemsskap, vilket ska ge olika rabatter och fri frakt. Jag skulle ALDRIG betala för ett sådant medlemsskap!

    SvaraRadera
  3. Köpa mat är ett nödvändig ont så jag har valt att sänka medlemskortet i första bästa avfallscontainer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hänger inte riktigt med i resonemanget, du har gjort dig av med medlemskortet men av vilken anledning? Är det inte bättre att kunna få erbjudanden och rabatter m.m?

      Radera