lördag 7 februari 2015

Återförenade!

Tack för alla uppmuntrande kommentarer, det värmer fint i hjärtat.
Igår eftermiddag fick han komma hem, hunden. Lite tilltufsad men helt klart överlycklig över att vara hemma igen. 

Det lilla benranglet som vi kallar honom nu. Han har rasat i vikt efter sin sjukdom och nu är det vinthundslooken som gäller. Jag hoppas att ingen nitisk granne ringer till Länsstyrelsen och anmäler oss för vanvård av djur. Han är långt från frisk även om han är på bättringsvägen och det kommer att ta tid att få upp hullet på honom. Man får alltså inte hem en frisk hund utan man får hem en liten patient som behöver fortsatt vård i hemmet. Jag antar att det handlar om både kostnader och platsbrist. 

Stackars djur, de kan inte förstå vad som händer. Ena sekunden är de hemma i sin trygga miljö med sin familj och nästa är de på en otäck plats där främmande människor gör läskiga saker med dem. Det märktes tydligt igår när hunden kommit hem och sedan vägrade lämna soffan för en liten kvällsrastning utanför huset. Man riktigt såg på honom hur han tänkte "Nej nej nej, jag tänker INTE låta mig luras att följa med till det där stället igen. ALDRIG I LIVET." 





Benjamin Franklin visste vad han snackade om. Den som vill maxa sitt sparande bör undvika husdjur. Och barn. Och kanske en partner? Tyvärr vill jag inte göra avkall på det som skänker mig mest glädje i livet. Möjligheten till att leva nära djur är rikedom för mig - om än inte i pengar.

Jag sitter här med kvittot och tänkte att det kanske finns intresse för vad veterinärvård kostar? Här kommer en specifikation: 

Röntgen/EKG 4830 kr
Laboratorieundersökning 2229 kr
Ultraljudsundersökning 1810 kr
Narkos 960 kr
Undersökning/Behandling 1545 kr
Medicin 640 kr
Stationärvård  9795 kr
Polavgift Jour/Akut 1120 kr
Dietfoder 634 kr
Direktregleringsavgift 170 kr

Summa: 23.733 kr

Försäkringsbolag ersättning: 18.045 kr
Betalt kontokort: 5688 kr

Närmare 6000 kr fick vi alltså betala ur egen plånbok. Jag vill än en gång säga att jag är tacksam för att jag har råd att betala. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att oroa sig över hundens tillstånd och samtidigt behöva ha panik över kostnaden. Nu håller vi tummarna för ett snabbt tillfrisknande och att vi slipper fler sjukhusbesök. 





12 kommentarer:

  1. Men stackars lilla hunden! Det var när jag insåg hur dyrt en sådan här sjukdom kunde bli för ett djur jag skaffade försäkring på katten. Kanske det är dags att ta upp den igen? Alternativet känns helt omöjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försäkra! Allt annat är otänkbart. Man vill inte behöva ta ställning till vad man anser att ens djur är värt. Framför allt när det gäller katter har jag hört många som haft dem oförsäkrade och det har fått ett tragiskt slut när katten blivit sjuk.

      Radera
  2. Lyckligt slut till eländet hoppas det blir nu.
    Håller både tummarna och tassarna. Hos oss var katastrofen ett faktum. Närmare 30´ ur sparkontot när försäkringarna hade sagts upp, när det var "onödigt", när våra 3 katter aldrig varit sjuka.
    Julen 2013 fick vår Helig Birma somna in här hemma och transporterades i ett badlakan till kremeringen. Som info: Agria har viss åldersgräns. Äldre katter går inte försäkra. Minns inte hur det exakt är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ledsamt att höra om Heliga Birman. Så sorgligt. Veterinärvård är ohyggligt dyrt och det är lätt att "glömma bort" det tills man står inför faktum.

      Bra att du tar upp att det kan finnas åldersgräns så att djurägare kan ha det i åtanke!

      Radera
  3. Vad skönt för benranglet att få komma hemma! Hoppas han blir riktigt frisk snart. Husdjurer repar sig nog bäst hemma i sin trygga miljö, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, det hoppas vi också.

      Och vad gäller tillfrisknandet så tror jag precis som du. Hunden är fortfarande väldigt spak, vilket förmodligen beror på att han inte är i form ännu men också på att han inte alls trivdes på djursjukhuset.

      Radera
  4. Kul att han är tillbaka ! Djur är inte endast djur; de är även en del av familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är verkligen en del av familjen och vi är alla så tacksamma över att han är på bättringsvägen!

      Radera
  5. Åh, lille gossn! Djur och barn skulle aldrig få bli sjuka...
    Hoppas han kryar på sig fort nu!
    Här är det omvänd ordning. Det var kalas i helgen och hela släkten skulle komma på middag. Av misstag blev hunden utestängd på altanen tillsammans med 12 helstekta fläskfileér. Det hann bara försvinna en, innan vi insåg misstaget ;)
    Hon såg synnerligen nöjd och belåten ut resten av kvällen! /AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, snacka om att er hund också fick fira kalas!! Och vilken tur att hundens mage tålde så mycket fläskfilé. Hundar är helt klart olika känsliga. Vår hund hade känslig mage redan innan den här olyckan medan hans syster föddes med plåtmage. En gång satte hon i sig vitlökssmör beräknat för fyra personer och mådde toppen efteråt.

      Radera
  6. Så skönt att höra att vovven är hemma igen. Får mig att tänka på min älskade katt som vi fick ta bort, tyvärr obotligt sjuk. Djur är underbara och ger en så mycket därför blir man helt lycklig av att läsa att vovven mår bättre./ Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt med er katt och jag vet hur stor saknaden är. Den enda nackdelen med husdjur är att man blir så fruktansvärt knäckt när man måste ta bort dem och att vi bär ansvariga att göra det om de är obotligt sjuka. Det är anledningen till att jag egentligen inte vill ha några djur men sedan lyckas jag ändå förtränga den biten...

      Radera