fredag 28 november 2014

Black Friday

Tuff dag på jobbet. Lite "prova på hur det känns att ha en 80-årings kropp" över den. Det är dagar som dessa som jag längtar extra mycket efter ett friare liv. Men nu ligger jag i alla fall nerbäddad i pyjamas under duntäcket och hunden ligger bredvid och snarkar. 

Jag skulle kunna somna på två röda men först vill jag lite kort nämna det här med sista fredagen i november. Plötsligt kan vi läsa lite överallt om Black Friday. Detta viktiga datum måste såklart marknadsföras hårt för att ingen ska råka missa den nya trenden. För shoppingsugna finns nu alltså ännu en anledning att låta plånboken blöda. I USA är Black Friday den största shoppingdagen på året men vänta lite här nu...det är ju därborta?! Inte här. Därborta är det storhelg och eftersom Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving håller skolor och många arbetsplatser stängt. Här är det en vanlig sketen och grådassig novemberfredag men trots detta hoppar vi glatt på konceptet - utan att ha något att relatera till?! Vi vet bara att vi vill shoppa. Vi vill ha ytterligare en rea. Vi vill fynda och orka vänta på mellandagsrean liksom. Dessutom får vi känna oss lite trendiga. Det här är så fascinerande. 

Behöver vi verkligen ytterligare ett datum att skriva in i kalendern och kanske viktigast av allt: behöver vi ut och trängas, svettas, slåss och köa i ännu en rea för att handla ännu mer? Dessutom anser jag att man ska vara kritisk mot stora reor, det försiggår en hel del fiffel med priser och sortiment men det är ju en helt annan diskussion. 

Usch, nu låter jag jättetråkig och bakåtsträvande men då får det vara så. Är det något jag avskyr så är det att trängas och stå i milslånga köer. Ej att förglömma att man håller på att dö av värmeslag när man står och trängs i en varm vinterjacka. Mitt bästa reatips är således att hålla sig undan från reor och på så sätt spara massor av pengar. 

Tänk om en bakdag eller något annat umgängesrelaterat kunde få lika stor genomslagskraft. Det skulle främja familjelivet och vänskapsrelationer. Folk skulle fylla frysen med nybakat och bli mindre stressade inför jul. Ja, vad som helst som skulle få folk att koppla av inför jul skulle vara välkommet till skillnad mot ytterligare ett stressmoment. 

För att runda av säger jag bara godnatt och önskar alla en skön nattsömn. 



8 kommentarer:

  1. "Mitt bästa reatips är således att hålla sig undan från reor och på så sätt spara massor av pengar."

    Tänk att något så enkelt förbises av så många. Jag har aldrig förstått hur man kan spara pengar genom att konsumera rabatterade varor som man egentligen klarar sig utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabatterade varor är toppen om man behöver dem och har planerat att köpa dem. Det är mycket riktigt alla onödiga impulsköp jag tänker på när jag undrar om vi verkligen behöver fler anledningar att skynda och fynda...

      Radera
  2. Eller att planera det som man behöver och avvakta rea för att köpa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis är det bättre att invänta rea eller specialerbjudanden för att köpa det man verkligen planerat att köpa (och behöver). Jag var nog otydlig eftersom det jag främst hade i åtanke var oplanerad nöjesshopping.

      Radera
  3. Jag såg ett par annonser som skrek Black Friday på vägen till jobbet. Fattade noll. Hade aldrig hört talas om det, och fick lite Bloody Sunday-vibbar... ;)

    Nej, jag firade köpfridagen både fredag och lördag. Att knö i butik är överspelat för mig.

    Hoppas du känner dig piggare nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, en sovmorgon senare är jag tillbaka i toppform :)
      Bloody Sunday-vibbar, haha.

      Att återinföra söndagsstängt vore väl det allra bästa. Det om något skulle tvinga folk att hitta på något annat än att trängas i köpcentrum och gallerior på söndagarna.

      Radera
  4. Hatar reor men idag på Odenplan såg i ett fönster: Köp ett ytterplagg så får du ett till för 1 krona. (Butiken är knappast konkursfärdig men vilken säljmetod, gällde bara en dag)
    In där och hittade "min" 9.999:--
    Under två tel.samtal till tonårsdottern prövade en dunjacka till henne också (7tusen på lappen). Gick därifrån skitglad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilken kanondeal! Förutsatt att du verkligen behövde ett nytt ytterplagg... :)

      Ja, jag menade inte att ALL rea är av ondo. Jag har själv passat på att köpa allt möjligt från dammsugare till vinterjackor när det är rea eller utförsäljning.

      Radera